Τεχνητή νοημοσύνη και Εκπαίδευση
Τελική έκθεση της ομάδας εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής για την τεχνητή νοημοσύνη και τα δεδομένα στην εκπαίδευση και την κατάρτιση
Η έκθεση παρουσιάζει τις εργασίες της ομάδας εμπειρογνωμόνων για την τεχνητή νοημοσύνη και τα δεδομένα στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, η οποία συγκροτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η έκθεση εξετάζει τις δεοντολογικές προκλήσεις, τις απαιτούμενες ικανότητες και τις παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν χρησιμοποιούνται η τεχνητή νοημοσύνη και τα δεδομένα στη διδασκαλία και τη μάθηση.
Bασίζεται στις υφιστάμενες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρωτοβουλίες και κανονισμούς που αφορούν την αξιόπιστη και ασφαλή ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και συμβάλλει στη διαμόρφωση κατευθυντήριων γραμμών δεοντολογίας για εκπαιδευτικούς.
- Η πρόταση κανονισμού για τη θέσπιτελική έκθεση της ομάδας εμπειρογνωμόνων της επιτροπής-NC0722648ELNση εναρμονισμένων κανόνων σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη (Πράξη για την Τεχνητή Νοημοσύνη), που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 21 Απριλίου 2021. Η πρόταση αυτή στοχεύει στη διασφάλιση ότι η τεχνητή νοημοσύνη σέβεται τα θεμελιώδη δικαιώματα και τις αξίες της ΕΕ, και προβλέπει διάφορα μέτρα για τη διαχείριση των κινδύνων που συνδέονται με τη χρήση της, όπως καθορισμός απαιτήσεων ποιότητας, διαφάνειας, εποπτείας και ευθύνης.
- Η Λευκή Βίβλος για την Τεχνητή Νοημοσύνη – Η ευρωπαϊκή προσέγγιση της αριστείας και της εμπιστοσύνης, που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 19 Φεβρουαρίου 2020. Η Λευκή Βίβλος παρουσίαζε επιλογές πολιτικής για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου αξιόπιστης και ανθρωποκεντρικής τεχνητής νοημοσύνης, βασιζόμενες στους υφιστάμενους κανόνες και αρχές του ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου.
- Η Διεθνής Συμφωνία για την Τεχνητή Νοημοσύνη (GPAI), που εγκαινιάστηκε στις 15 Ιουνίου 2020 από 15 χώρες, μεταξύ των οποίων και η ΕΕ. Η GPAI είναι μια πρωτοβουλία που σκοπό έχει να διευκολύνει το διάλογο και τη συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων γύρω από τη χρήση και τη διάδοση της αξιόπιστης, ασφαλούς και αξιόπιστης τεχνητής νοημοσύνης, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις δημοκρατικές αξίες.
Το κείμενο παρουσιάζει την προπαρασκευαστική έκθεση της ομάδας εμπειρογνωμόνων για την τεχνητή νοημοσύνη και τα δεδομένα στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, που συγκροτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η έκθεση έχει ως στόχο να συμβάλλει στην εκπόνηση κατευθυντήριων γραμμών δεοντολογίας για τους εκπαιδευτικούς που χρησιμοποιούν την ΤΝ και τα δεδομένα στη διδασκαλία και τη μάθηση.
Τεχνητή νοημοσύνη και Εκπαίδευση. Η έκθεση των εμπειρογνωμόνων
Η έκθεση αποτελείται από πέντε κεφάλαια:
- Το πρώτο κεφάλαιο εισάγει μερικές βασικές έννοιες, όπως τι είναι η εκπαίδευση, η ΤΝ, τα δεδομένα και η δεοντολογία, και πώς σχετίζονται μεταξύ τους.
- Το δεύτερο κεφάλαιο επισημαίνει τις δεοντολογικές προκλήσεις που προκύπτουν από τη χρήση της ΤΝ και των δεδομένων για τη μάθηση, τη διδασκαλία και την αξιολόγηση. Δίνει παραδείγματα που αφορούν ζητήματα όπως η απόκτηση προσόντων, η κοινωνικοποίηση, η υποκειμενοποίηση, η εξατομίκευση, η ιδιωτική ζωή και η ισότητα.
- Το τρίτο κεφάλαιο διερευνά τις ικανότητες που απαιτούνται από τους εκπαιδευτικούς για τη δεοντολογική χρήση της ΤΝ και των δεδομένων σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Προτείνει ένα σύνολο κριτηρίων για τη δεοντολογική ικανότητα των εκπαιδευτικών, όπως η κριτική σκέψη, η διαφάνεια, η ευθύνη και η συμμετοχή.
- Το τέταρτο κεφάλαιο εξετάζει τις δεοντολογικές παραμέτρους που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν τα δεδομένα και η ΤΝ χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Το κεφάλαιο αυτό συνδέει αυτές τις παραμέτρους με τις δεοντολογικές προκλήσεις και τους κινδύνους και παρέχει μια σταδιακή προσέγγιση για την αντιμετώπισή τους.
- Το τελευταίο κεφάλαιο τοποθετεί το θέμα στο ευρύτερο πλαίσιο των υφιστάμενων ευρωπαϊκών και διεθνών προσεγγίσεων διακυβέρνησης και επισημαίνει τις πρωτοβουλίες και τους κανονισμούς που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για τη χρήση της ΤΝ και των δεδομένων στην εκπαίδευση και την κατάρτιση.
Εκτός από το pdf της έκθεσης στην ελληνική γλώσσα που μπορείτε να διαβάσετε εδώ μπορείτε να το κατεβάσετε και από εδώ και σε άλλες γλώσσες πλην των ελληνικών
Μπορώ να σας βοηθήσω να βρείτε πληροφορίες για το πώς να χρησιμοποιήσετε την τεχνητή νοημοσύνη και τα δεδομένα για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών σχεδίων σας. Αυτά είναι μερικά από τα αποτελέσματα που βρήκα:
- Το άρθρο Artificial Intelligence (AI) Tools for Education: Pros, Cons, and How to Use Wisely? παρουσιάζει τρόπους χρήσης των εργαλείων ΤΝ για να δημιουργήσετε έξυπνο περιεχόμενο, πως να συνδυαστεί με άλλα εκπαιδευτικά εργαλεία ή συστήματα διαχείρισης μάθησης (LMS) για ένα βέλτιστο συνδυασμό προς όφελος του μαθητή / σπουδαστή.
- Η ιστοσελίδα Artificial intelligence in education | UNESCO εξηγεί τη δυναμική και τις προκλήσεις της ΤΝ στην εκπαίδευση και προτείνει κατευθυντήριες γραμμές, πρωτοβουλίες και πόρους για να υποστηρίξει την αξιόπιστη και ανθρωποκεντρική ανάπτυξη και εφαρμογή της ΤΝ στην εκπαίδευση.
- Το έγγραφο Use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσφέρει μια σύνθεση μάθησης για τους εκπαιδευτικούς για να κατανοήσουν τους ρόλους, τις δυνατότητες και τους κινδύνους της ΤΝ και των δεδομένων στη διδασκαλία και τη μάθηση. Περιλαμβάνει βίντεο, κάρτες δράσης και πλήθος χρήσιμων συνδέσμων για περαιτέρω μάθηση.
Η ομιλία του Sal Khan. Ένα πρακτικό παράδειγμα χρήσης της AI στην εκπαίδευση
Θα κλείσουμε αυτή την σύντομη αναφορά με μια πρόσφατη ομιλία στο TEDx το 2023, του Sal Khan, ιδρυτής της Khan Academy, που επικεντρώνεται στην επαναστατική δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στην εκπαίδευση. Παρουσιάζει το Khanmigo, έναν νέο AI εκπαιδευτικό οδηγό που δημιουργήθηκε από την Khan Academy, και πώς αυτός μπορεί να προσφέρει προσωποποιημένη διδασκαλία σε κάθε μαθητή.
Οι κύριες προτάσεις και σημεία της ομιλίας του είναι:
Το “Πρόβλημα των Δύο Σίγμα”: Η μελέτη του Benjamin Bloom το 1984 έδειξε ότι η ιδιαίτερη διδασκαλία μπορεί να βελτιώσει την απόδοση των μαθητών κατά δύο τυπικές αποκλίσεις. Ωστόσο, η παροχή ιδιαίτερης διδασκαλίας σε όλους τους μαθητές ήταν ανέφικτη λόγω του κόστους και των ζητημάτων κλιμάκωσης. Ο Khan πιστεύει ότι η AI έχει τη δυνατότητα να κλιμακώσει αυτήν την ιδιαίτερη διδασκαλία οικονομικά και να προσφέρει προσωποποιημένη διδασκαλία σε μαθητές σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο Khanmigo: Ο Khanmigo είναι ένας πλήρης AI εκπαιδευτικός οδηγός που μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να εντοπίσουν και να διορθώσουν τα λάθη τους, να αναγνωρίσουν τις παρεξηγήσεις στην κατανόησή τους και να παρέχουν αποτελεσματική ανατροφοδότηση. Επιπλέον, το Khanmigo ενθαρρύνει τον Σωκρατικό διάλογο και τη συζήτηση, παρέχοντας έναν ασφαλή χώρο για τους μαθητές να εξασκήσουν τα επιχειρήματά τους.
Ο Khanmigo ως βοηθός διδασκαλίας: Για τους δασκάλους, το Khanmigo λειτουργεί ως ένας πλήρης βοηθός διδασκαλίας, εξηγώντας απαντήσεις και μεθόδους διδασκαλίας, βοηθώντας στον προγραμματισμό μαθημάτων και δημιουργώντας αναφορές προόδου.
Προσεκτική χρήση της AI: Ο Sal Khan τονίζει τη σημασία της προσεκτικής χρήσης της AI, επισημαίνοντας την ανάγκη για διαφάνεια και εποπτεία από τους γονείς και τους δασκάλους στη χρήση της AI από τα παιδιά.
Ο ρόλος όλων στο μέλλον της AI: Ο Sal Khan τονίζει ότι όλοι έχουν έναν ρόλο στο να διαμορφώσουν το μέλλον της AI στην εκπαίδευση και καλεί όλους να “παλέψουν σκληρά” για τις θετικές χρήσεις της AI.
Κλείνοντας, η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η ομιλία του Sal Khan στο TEDx αποτελούν δύο σημαντικές πηγές που υπογραμμίζουν την ανάγκη για ηθική, διαφανή και προσβάσιμη εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση. Η έκθεση της ΕΕ επισημαίνει την ανάγκη για ηθικές οδηγίες και πολιτικές στη χρήση της AI στην εκπαίδευση, ενώ ο Sal Khan παρουσιάζει μια πρακτική εφαρμογή της AI στην εκπαίδευση μέσω του Khanmigo, ενός AI εκπαιδευτικού οδηγού.
Αυτές οι πηγές αποτελούν ένα ισχυρό υπόβαθρο για την περαιτέρω συζήτηση και ανάλυση του ρόλου της AI στην εκπαίδευση. Είναι σαφές ότι η AI έχει το δυναμικό να μετασχηματίσει την εκπαίδευση, αλλά αυτό πρέπει να γίνει με τρόπο που να είναι δίκαιος, να σέβεται την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των μαθητών και να είναι προσβάσιμος σε όλους.
Με την κατάλληλη εκπαίδευση, πολιτική και εφαρμογή, η AI μπορεί να ενισχύσει την προσωποποιημένη μάθηση και να καταστήσει την εκπαίδευση πιο κεντρομένη στον μαθητή, ενώ παράλληλα μειώνει τις ανισότητες στην πρόσβαση στην εκπαίδευση.